Thorbjørn Lie-Jørgensen

The forbidden forest (early spring)

Andreas Siqueland
The forbidden forest (early spring
), 2023
Akryl på lerret / Acrylic on canvas
450 x 854 cm

En høy, brunbeiset trapp leder opp mot museumstaket. Andreas Siqueland laget trappen for å kunne arbeide med de enorme lerretene i utstillingen. Trappens høye opptrinn forholder seg til de forstørrede dimensjonene i det vakre landskapsmaleriet The forbidden forest (early spring). Slik bidrar trappen til å skape forbindelse mellom den virkeligheten som finnes her inne i museet og den tvetydige situasjonen som antydes i utstillingen. Vi kan se lignende trapper i malerier fra kunstneratelierer på 1800-tallet. Siqueland har latt seg inspirere av trappa i atelieret til den franske kunstneren Henri Matisse. Et av Matisse’s mest kjente malerier The Red Studio ble malt i 1937 og fremstiller et dyprødt rom med flere av Matisse’s egne malerier plassert utover. De vågale og virkningsfulle fargesammensetningene i maleriet har vært en viktig inspirasjon for Siqueland i arbeidet med utstillingen.

Hvordan leser vi farger og hva betyr de for oss? Thorbjørn Lie-Jørgensen malte ofte utsikten mot havet og fjellene ved havet i vakre blå-grønne nyanser. Om maleriet Uveir forklarer han: “Uveir malte jeg den dagen Korea-krigen brøt ut. Efter et besøk i Lillesand hvor jeg hadde lest nyheten om den vanskelige stilling verden var kommet i. [...]Med en klang i purpurrødt og over i violett og grønt fikk bilde en mollklang som hang godt sammen med min sindlige opplevelse den dagen [..].”

Thorbjørn Lie-Jørgensen (1900-1961)
Thorbjørn Lie-Jørgensen malte ofte landskap ved sjøen eller interiører. Maleriene preges av fint avstemte fargeflater og en vilje til å forenkle og redusere synsinntrykkene. Som maler var han opptatt av å forene en sterk naturopplevelse med de formale elementene i bildet. Det skulle være samsvar mellom opplevelsen av motivet og uttrykket i bildet. Allerede som 13-åring gikk han i gullsmedlære og hadde en lang karriere sølvsmed og emaljekunstner. Lie-Jørgensen var ansatt som formgiver hos gullsmedfirmaet David Andersen fra 1927-39 parallelt var han elev av Axel Revold ved Statens kunstakademi i 1927-1929, og han fortsatte som freelance-tegner frem til 1961.